Om verifieringsprocessen för kortbetalning

När du gör en beställning eller registrerar dig för en prenumeration kan du omdirigeras till din bank för att verifiera din betalning.

Betalningsupplevelsen hos online-återförsäljare har förändrats. När du är klar med kassan eller klickar på rutan "Köp nu med 1-Click" på en produktinformationssida kan du omdirigeras till din banks webbplats för att verifiera din betalning. Detta är ett ytterligare steg som införs till följd av en EU-förordning för att förbättra din säkerhet när du handlar online.

Din bank kan ge dig anvisningar för att verifiera ditt köp i syfte att upprätthålla höga säkerhetsstandarder. Detta används endast för vissa inköp, betalningar och prenumerationer.

För att verifiera din kortbetalning:

  1. Följ anvisningarna på din banks webbplats.
  2. Banken kan bland annat be dig att verifiera köpet med en unik säkerhetskod.
  3. Kontrollera din telefon eller e-postinkorg för att hämta din kod och ange koden enligt anvisningarna.
  4. Din bank kan även be dig att verifiera köpet med hjälp av fingeravtryck eller ansiktsigenkänning om du redan har aktiverat detta.

När verifieringen är slutförd omdirigeras du tillbaka till Amazon och får en bekräftelse att din beställning lyckades.

Verifiering kan vara nödvändig när du använder ett kredit- eller bankkort för att göra en beställning eller registrera dig för en ny prenumeration, eller om du ändrar din betalningsmetod.

Verifieringsprocessen behövs inte när du handlar med ett Amazon-presentkort eller när du betalar med månatlig fakturering via Arvato.

Vad gör du om verifieringsprocessen misslyckas?

Om du inte kan verifiera din betalning i kassan kan du försöka igen via Dina beställningar.

Om du fortsätter att få ett felmeddelande eller inte kan verifiera ditt kort kontaktar du din bank eller besöker din lokala filial. De kan ge dig mer information om varför din verifiering misslyckades. Försök sedan att slutföra processen igen.

Hur underlättar du verifieringsprocessen?

För att slutföra verifieringen ser du till att:

  • Du är kontoinnehavaren. Banken skickar bara en kod till kortets ägare.
  • Du anger koden korrekt, precis som du uppmanas. Leta reda på din kod i dina sms eller på ditt e-postkonto. Kom ihåg att kontrollera skräppostmappen.
  • Personuppgifterna hos din bank är uppdaterade, inklusive din e-postadress och telefonnummer. Du har även hämtat den senaste mobilbankappen.
  • Personuppgifterna på ditt konto är uppdaterade. Vi informerar dig om problem med verifieringen uppstår. Lägg till ditt mobilnummer och hämta Amazon-appen för att få aviseringar i realtid.

Observera: Om du inte kan visa webbsidan för verifiering kan du prova att använda en annan webbläsare.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.