Om vår returpolicy

Amazon, liksom kommersiella tredjepartssäljare (Marketplace) på Amazon.se, erbjuder returer för de flesta artiklar inom 30 dagar efter mottagande av försändelsen. Du hittar de tillämpliga villkoren på denna sida.

Din lagstadgade ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp utan anledning inom 14 dagar från det att du mottog varorna (se punkt 2 i våra Köpvillkor för mer information och instruktioner om din lagstadgade ångerrätt och hur du nyttjar den).

Vår frivilliga returpolicy

Utöver din lagstadgade ångerrätt kan du returnera de flesta artiklar du köpt på Amazon.se inom 30 dagar efter mottagande av försändelsen. För information om returer till tredjepartssäljare finns mer information här.

Använd vårt Returcenter för att returnera dina artiklar.

Samma undantag gäller för denna frivilliga returgaranti som för ångerrätten. Följande produkter kan således inte returneras enligt returgarantin (om de inte är defekta):

  • Produkter som inte är lämpliga för retur av hälso- eller hygienskäl och vars försegling avlägsnats efter leverans eller på grund av sin beskaffenhet har sammanblandats oskiljaktigt med andra produkter efter leveransen
  • Ljud- eller videoinspelningar eller datorprogramvara i förseglad förpackning om förseglingen har brutits efter leverans
  • Produkter som är tillverkade enligt kundens specifikationer eller skräddarsydda för personliga behov
  • Produkter som snabbt kan förstöras eller vars utgångsdatum snabbt skulle överskridas
  • Tjänster, om leverantören har tillhandahållit dem i sin helhet
  • Tidningar eller illustrerade publiceringar, med undantag för prenumerationsavtal
  • Alkoholhaltiga drycker vars pris avtalades vid ingåendet av köpeavtalet, men som kan levereras efter 30 dagar och vars nuvarande värde beror på marknadsfluktuationer som säljaren inte har något inflytande över

Observera: Enligt vår returpolicy måste en returnerad artikel vara i samma skick som den mottogs. Detta innebär att nya artiklar ska returneras oanvända och hela, och i det skick som du fick dem från Amazon (inkluderar alla tillbehör). Begagnade artiklar får inte ha några ytterligare tecken på användning eller skada. Du hittar mer information om detta i relation till särskilda produktkategorier nedan.

Borttagning av personuppgifter

När du returnerar en produkt av någon anledning, måste du återställa den till det skick den var när du mottog den från Amazon. I detta avseende måste du radera helt, ta bort och eliminera alla personuppgifter som rör dig och/eller tredje part som eventuellt kan finnas i produkten, och du måste avlägsna alla konton som eventuellt kan vara kopplade till produkten. Du kommer att vara fullt ansvarig för eventuella dataintrång som kan uppstå om du inte gör detta. Du måste ta bort alla föremål som inte hör till den returnerade produkten såsom den ursprungligen mottagits från Amazon. Detta gäller både i förhållande till den returnerade produkten och från lådan som innehåller den returnerade produkten. Amazon ansvarar inte för sådana föremål som felaktigt lämnas kvar av dig i den returnerade produkten eller i lådan som innehåller den returnerade produkten. Du samtycker till och accepterar att den returnerade produkten kommer att bli Amazons egendom, och att Amazon därför har rätt att sälja den till tredje part efter Amazonas eget gottfinnande.

Observera: Amazon kan sälja vissa produkter i oförseglade lådor (t.ex. för HTC och Huawei), eftersom det är så vi tar emot dem. När du returnerar dessa produkter till Amazon, måste du skicka dem i samma skick som när de mottogs av dig, utan att försegla dem, annars kan du hållas ansvarig för eventuella dataintrång eller andra negativa konsekvenser.

Observera även följande särskilda information om vissa produktgrupper:

Informationen som markeras med * gäller endast artiklar som säljs direkt av Amazon, samt artiklar som säljs av tredjepartssäljare men som Fraktas från Amazon ("Fraktas från Amazon"). Om du returnerar varor som köpts från och levereras av tredjepartssäljare, kontakta säljaren direkt.

Märkesetiketter, garantikort, intyg, klistermärken, specialförpackning

Märkesetiketter, garantikort, intyg (t.ex. gällande äkthet, hårdhet och uppskattat värde) och klistermärken måste lämnas kvar på eller tillsammans med produkten om du vill returnera den. Dessa produkter, såväl som specialtillverkade produkter, måste också returneras i sin originalförpackning.

Kläder, skor, handväskor, smycken och klockor

Amazon.se och tredjepartssäljare erbjuder gratis returer för utvalda artiklar från kläd-, sko-, handväsk-, smyckes- och klockavdelningarna, oavsett deras ursprungliga pris.

Du kan naturligtvis prova dessa artiklar, men gör det på samma sätt som i en butik. Prova till exempel inte skor utomhus.

De ursprungliga skosnörena måste lämnas kvar i skorna. Kläder som bärs direkt mot huden, till exempel underkläder, strumpbyxor eller baddräkter, måste provas över dina egna kläder av hygienskäl. De kommer annars att betraktas som använda och kan inte returneras.

Farligt gods

Alla produkter som innehåller brandfarliga, trycksatta, frätande, miljöfarliga eller på annat sätt farliga kemikalier måste också märkas som farligt gods när de returneras, så att de relevanta frakttjänsterna och våra logistikcenter kan känna igen och hantera denna försändelse på lämpligt sätt.

Om du har fyllt en produkt med brandfarliga vätskor eller gaser för drift, se till att du tar bort dessa från produkten innan du returnerar den (till exempel gascylindern från campingspisen). Framförallt bör artiklar som skärverktyg och yxor endast returneras i säkerhetsemballage, helst i Amazons förpackning. Mer detaljerad information hittar du på vår hjälpsida för Återlämnande av farligt gods.

Enheter med lagringsmedia (t.ex. MP3-spelare, digitalkameror, mobiltelefoner, USB-minnen, bärbara datorer osv.)

Observera att det inte ska finnas några filer laddade på dessa enheter när du returnerar dem till oss. Du är ansvarig för att radera alla inspelade konfidentiella data och personuppgifter innan du returnerar sådana enheter.

Hushållstextilier

Artiklar måste returneras i ursprungligt skick. När det gäller hushållstextilier som kuddar och sängkläder måste du självklart få prova dem för att kontrollera deras värme, höjd osv. Observera dock att du bara får prova dessa på samma sätt som i en butik, vilket till exempel för täcken innebär att du endast får placera dem över dina ben under en kort tid.

Observera att textilier som kommer i kontakt med huden, såsom sängkläder, lakan och handdukar, av hygienskäl inte kan returneras om de använts.

Mat och dryck*

På grund av sin natur kan viss mat och dryck som levereras av Amazon inte returneras med Returcenter. I sådana fall kan du få hjälp med returen genom att kontakta vår kundtjänst.

AutoRip-musik*

När du köper en CD eller skiva från Amazon som stöder AutoRip, lägger vi till motsvarande MP3-version i ditt musikbibliotek gratis

Om du returnerar eller avbryter ett album som stöder AutoRip och du redan har laddat ner en eller flera låtar från MP3-versionen av det här albumet från musikbibliotekets MP3-version (eller har aktiverat funktionen ”Auto Download” och automatiskt laddat ner titlar från MP3-versionen av albumet) så räknas det här som köp av MP3-versionen av albumet från musiknedladdningsbutiken (säljs av Amazon Media EU S.A.r.l.) och vi kommer att debitera priset på MP3-versionen av albumet med din betalning vid tidpunkten för annulleringen eller returen. (Detta belopp återbetalas inte och kan vara högre än priset på den fysiska versionen av albumet).

Om du avbryter eller returnerar din beställning och inte laddar ner titlar från MP3-versionen från ditt musikbibliotek tar vi bort titlarna från ditt musikbibliotek och du debiteras inte för dem.

Anpassade produkter

För artiklar med anpassningsalternativ, inklusive eventuella produktkonfigurationer, personliga bilder, textinskriptioner eller mönster (t.ex. gravyrer, monogram, broderier eller stämpelavtryck):

  • Du måste meddela en tredjepartssäljare om du vill returnera produkten inom 14 dagar efter mottagandet.
  • Om artikeln innehåller personlig konfiguration, inskription eller design på dessa produkter, är tredjepartssäljaren inte skyldig att acceptera returer eller byten såvida inte produkterna är skadade eller defekta vid ankomsten.
  • Om det finns en felstavning eller fel i konfigurationen, inskriften eller designen på grund av ett misstag från tredjepartssäljaren, skyddas du enligt Amazons A-to-Z Guarantee.
  • Alla produktförpackningar (t.ex. lådor) måste returneras tillsammans med artikeln.

Amazon Presentkort

Amazon Presentkort går ej att returnera. Oanvända presentkort kan dock vara berättigade till återbetalning genom att kontakta kundtjänst.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.