Skydda ditt system

Vissa misstänkta e-postmeddelanden innehåller bilagor och länkar till webbplatser som försöker installera skadlig programvara på din dator eller smartphone.

För att öka säkerheten för ditt konto rekommenderar Amazon att du aktiverar tvåstegsverifiering. När du ansluter från en okänd enhet måste du ange en unik säkerhetskod utöver ditt lösenord. För mer information, se

Här är några tips för att skydda ditt konto:

  • Om du har angett ditt lösenord på vad du tror kan vara en skadlig webbplats går du till Lösenordsassistans och byter det omedelbart.
  • Om du har angett din betalningsinformation på vad du tror kan vara en skadlig webbplats eller svarat på ett e-postmeddelande med den informationen kontaktar du omedelbart kreditkortsföretaget .

    Observera: Kom ihåg att uppdatera denna betalningsmetod på ditt Amazon-konto efteråt.

Här är några sätt att skydda ditt system, dina enheter och dina trådlösa nätverk om du vill ha ytterligare säkerhetstips för kontosäkerhet:

  • Installera antivirusprogram eller program mot skadlig programvara. Håll säkerhetsprogramvaran uppdaterad genom att installera uppdateringar och korrigeringsfiler så snart de är tillgängliga.

    Observera: När installationen är klar kör du en fullständig genomsökning av datorn.

  • Håll ditt operativsystem och nödvändiga plugin-program uppdaterade till den senaste versionen som finns tillgänglig.
  • Sök efter och installera uppdateringar för alla program på datorn. Kör Windows Update om du har en Windows-dator eller Programuppdatering om du har en Mac. Vi rekommenderar också att du ser till att Adobe Flash, Adobe Reader och Java är uppdaterade på din dator.
  • Svara aldrig på skräppost. Genom att svara på nätfiske- och skräppostmeddelanden meddelar du endast avsändaren att de har en giltig e-postadress som de kan skicka fler skräppost- och nätfiskemeddelanden till.

    Observera: Om du vill avbryta prenumerationen från Amazons e-postutskick gör du det direkt via vår webbplats istället för att klicka på en länk i ett e-postmeddelande.

  • Lägg aldrig en beställning via e-post till en säljare. Dessa förfrågningar är ofta avsedda att samla in e-postadresser för att starta en nätfiske- eller skräppostkampanj. Om du får ett e-postmeddelande där du uppmanas att betala för en beställning via banköverföring, ignorera denna begäran och kontakta oss.
  • Installera endast programvara du behöver och som kommer från verifierade källor.
  • Ignorera brådskande popup-fönster som talar om för dig att dina enheter är smittade med ett virus och att du måste klicka på en länk för att åtgärda problemet.
  • Lämna inte dina enheter obevakade på offentliga platser.
  • Välj alternativet för att manuellt, inte automatiskt, ansluta till wifi.
  • Avaktivera hotspots när de inte behövs.
  • Ändra namnet på det trådlösa nätverket och eventuella förinställda lösenord som tillhandahålls av leverantören, även om namnet och lösenordet verkar komplext.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.