Identifiera om ett e-postmeddelande, telefonsamtal, sms eller en webbsida är från Amazon

I e-postmeddelanden, sms och telefonsamtal från Amazon ombes du aldrig att lämna ut dina personuppgifter. Här kommer några användbara tips för varje typ av kontakt. De hjälper dig fastställa om det är Amazon som kontaktar dig och hur du anmäler kontakten om det inte är det.

Kommunikation via:

Hur vet jag om ett e-postmeddelande är från Amazon?

Förfalskad e-post eller nätfiskemeddelanden via e-post är bedrägliga e-postmeddelanden som försöker få tag på dina personuppgifter. De är i allmänhet gjorda för att se ut som om de kommer från Amazon. Om du får ett e-postmeddelande som påstår sig vara från Amazon, men du misstänker att det handlar om falsifiering eller nätfiske kan du hålla utkik efter följande saker:

  • Amazons e-post kommer alltid från en adress som slutar på @amazon.se (t.ex. shipment-tracking@amazon.se, auto-confirm@amazon.se, no-reply@amazon.se).

    Observera: Om du köper från en annan internationell Amazon-webbplats kommer e-postdomänen att återspegla domänen du köper från (t.ex. använder Amazon.pl alltid e-postdomänen @amazon.pl).

  • Länkar till legitima Amazon-webbplatser börjar med https://www.amazon.se eller motsvarande om du besöker en internationell Amazon-webbplats (t.ex. https://www.amazon.fr om du tittar på den franska webbplatsen). Legitima Amazon- webbplatser har också en punkt före ”amazon.se”, såsom https://www.”något”.amazon.se eller ”något”.amazon.se. Amazon Pay är till exempel pay.amazon.se. Ordalydelsen före punkten kommer aldrig att vara en IP-adress (nummersträng), till exempel 123.456.789.123/amazon.co.uk/.

    Observera: Klicka aldrig på en länk, öppna en bilaga eller svara på ett e-postmeddelande som du misstänker är bedrägligt. Om du klickar på en länk eller en knapp av misstag, kontrollera med hjälp av tipsen ovan om webbadressen är en legitim Amazon-URL innan du anger någon information.

  • Amazon kommer aldrig att be dig om personuppgifter via e-post.
  • Amazon kommer aldrig att begära att du uppdaterar betalningsinformation som inte är kopplad till en Amazon-beställning som du har gjort eller en Amazon-tjänst du prenumererat på.

Observera: Gå till Dina beställningar. Om du inte uppmanas att uppdatera betalningsmetoden på denna sidan kommer meddelandet inte från Amazon.

Rapportera ett nätfiskemeddelande via e-post och förfalskad e-post: Om du misstänker nätfiske eller ett förfalskat e-postmeddelande, gå till

Tillbaka till början

Hur vet jag om ett telefonsamtal är från Amazon?

Om du får ett misstänkt telefonsamtal som påstår sig vara från Amazon kan du hålla utkik efter dessa saker:

  • Amazon kommer aldrig att be dig om en betalning eller erbjuda dig en återbetalning som du inte förväntar dig.
  • Amazon kommer aldrig att be dig att göra en betalning utanför vår webbplats (t.ex. via banköverföring, e-post med kreditkortsuppgifter, dela presentkortsuppgifter via telefon osv.)
  • Amazon kommer aldrig att be dig om fjärråtkomst till din enhet, t.ex. genom att be dig att installera en app.

Dela inte några personuppgifter och avsluta samtalet omedelbart.

Tillbaka till början

Hur vet jag om ett sms är från Amazon?

Om du får ett misstänkt sms som låtsas vara från Amazon handlar det om så kallad ”smishing”. Smishing-bedrägerier blir alltmer avancerade: Bedrägliga meddelanden kan infogas i en tråd med legitima meddelanden som du kan ha fått från Amazon. Om du får ett misstänkt sms som påstår sig vara från Amazon (vilket ibland kallas smishing) kan du hålla utkik efter dessa saker:

  • I bedrägliga sms står det ofta att det finns ett problem med ditt konto, du ombes att dela känsliga uppgifter såsom lösenord eller så meddelas du om att du ska få en återbetalning. Amazon kommer aldrig att be om ditt lösenord eller dina personuppgifter via sms.
  • Amazon kommer aldrig att be om dina personuppgifter eller be dig att göra en betalning utanför vår webbplats (t.ex. via banköverföring, e-post med kreditkortsuppgifter osv.) och kommer aldrig att be dig om fjärråtkomst till din enhet, t.ex. genom att be dig att installera en app.
Om ett sms verkar misstänkt, klicka varken på några länkar eller ring några nummer som anges i meddelandet.

Om du har klickat på ett e-postmeddelande eller sms som är förfalskat eller handlar om nätfiske, eller om du har delat personuppgifter under ett nätfiskesamtal och du är orolig över att dina kontouppgifter kan vara utsatta för risk, kan du få hjälp på sidan Skydda ditt system.

Tillbaka till början

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.