Vanliga presentkortsbedrägerier

Det finns en mängd olika bedrägerier där folk ombeds att göra betalningar via e-post, telefon eller sms för saker som fordon, skatter, borgen, inkasso och el- och tv-räkningar. Bedragare använder många metoder för att utföra bedrägerier, inklusive att begära presentkort från välkända varumärken. Vi vill försäkra oss om att våra kunder är medvetna om de bedrägerier där betalning kan krävas med Amazon-presentkort.

Det är viktigt att du är medveten om att Amazon-presentkort ENDAST kan användas för köp online på Amazon.

Dela INTE uppgifterna på baksidan av presentkortet (anspråkskod) eller koder som tas emot via e-post för elektroniska intyg med någon som du inte känner eller litar på. När en anspråkskod ges till en bedragare kommer pengarna på kortet sannolikt att spenderas innan du kan kontakta brottsbekämpande myndigheter eller Amazon.

Om du tror att du har blivit offer för bedrägeri:

  • Anmäl händelsen till polisen eller behöriga myndigheter.
  • Logga in och kontakta Amazons kundtjänst om du har ett konto. Vi uppmuntrar dig att skapa ett konto så att vi kan hjälpa dig mer.

Tips för att undvika att bli offer för bedrägeri

  • Svara INTE på en internetannons eller oönskade e-post- eller telefonerbjudanden som känns för bra för att vara sanna.
  • Dela INTE anspråkskoder för Amazon-presentkort eller skicka pengar till någon som påstår sig vara en auktoriserad Amazon- eller Amazon Pay-medarbetare som söker betalning.
  • Betala INTE en säljare (t.ex. för en bil, båt eller släpvagn) som hävdar att Amazon eller Amazon Pay garanterar en transaktion som görs utanför Amazon, lagrar ett fordon på ett Amazon-lager, spärrar dina medel under en inspektionsperiod eller återbetalar dina pengar om du inte är nöjd med ett köp som du gjort offline.
  • Använd INTE ett Amazon-presentkort för att betala för något via telefon eller e-post, inklusive räkningar eller tjänster.
  • Använd INTE ett Amazon-presentkort för att göra anspråk på lotteri- eller prisvinster, på löftet om att få en stor summa pengar, eller i utbyte mot ett ”garanterat” kreditkort eller lån. Om någon kräver betalning i form av Amazon-presentkort i utbyte mot en stor summa pengar eller en garanterad betalningsmetod kan du vara säker på att det är en bluff.

Exempel på presentkortsbedrägerier

Bedrägerier vid fordonsköp

Du hittar ett billigt fordon (t.ex. bil, husbil eller annat värdefullt föremål) online och säljaren hävdar att köpet kommer att slutföras via Amazon Pay eller något annat ”säkert” betalningssätt av säkerhetsskäl. Priset på artikeln är ”för bra för att vara sant” och säljaren hävdar att hen behöver sälja bilen snabbt eftersom hen flyttar, skiljer sig osv. E-postmeddelanden och fakturor inkluderar ofta obehörig användning av Amazons logga och varumärken och kan även innehålla stavfel eller grammatiska fel. Du uppmanas att göra en betalning med Amazon-presentkort eller någon annan form av betalning.

Det här är ett bedrägeri. Amazon-presentkort ska inte användas för att göra betalningar till andra företag eller privatpersoner.

Bedrägerier som inbegriper betalningar till främlingar

Du får oönskade e-postmeddelanden eller telefonsamtal från en person som påstår sig vara advokat, brottsbekämpande tjänsteman eller annan representant för ett barnbarn, en systerdotter eller annan familjemedlem i nöd och som behöver din hjälp direkt. Vissa som ringer försöker imitera familjemedlemmen direkt. Ofta får offret höra att en familjemedlem har fängslats eller häktats och att hen måste betala för familjemedlemmens frisläppande, borgen, böter osv. Offren ombes att köpa Amazon-presentkort och ange koderna via telefon. I andra fall får offren veta att deras datafiler eller aktivitet på Internet har utsatts för datafångst och att de måste betala med ett Amazon-presentkort för att återskapa filerna.

Det här är bedrägerier. Amazon-presentkort kan endast användas på Amazon och ska inte användas för att göra betalningar till andra företag eller privatpersoner. Om du får ett samtal från en släkting i nöd föreslår vi att du lägger på och försöker kontakta hen på ett nummer som du med säkerhet vet tillhör hen. Du bör alltid vara misstänksam mot alla som kontaktar dig och kräver pengar snabbt.

Bedrägerier med tv-räkningar

Du får ett oväntat e-postmeddelande eller telefonsamtal från en person som påstår sig vara en representant från ett tv- eller elföretag och som berättar om ett kampanjerbjudande till ett lägre månadspris så länge du betalar i förskott med ett Amazon-presentkort. Ofta verkar dessa personer ha information om dina tjänster och de använder förfalskningsteknik för att få kontaktnumret att verka legitimt.

Det här är ett bedrägeri. Amazon-presentkort kan endast användas på Amazon och ska inte användas för att göra betalningar till andra företag eller privatpersoner. Giltiga kampanjerbjudanden kräver inte att du skickar ett Amazon-presentkort till en okänd individ.

Betalningsbedrägerier med räkningar

Du får ett oväntat e-postmeddelande eller telefonsamtal från en person som påstår sig vara en representant från ett allmännyttigt företag eller ett annat företag och som hävdar att du är skyldig ett förfallet belopp, men säger att du kan betala med ett Amazon-presentkort.

Det här är ett bedrägeri. Amazon-presentkort kan endast användas på Amazon och ska inte användas för att göra betalningar till andra företag eller privatpersoner.

Bedrägerier med straffskatt eller återbetalningar av moms

Du får ett oväntat e-postmeddelande eller telefonsamtal från en person som påstår sig vara en representant från Skatteverket och som hävdar att du är skyldig ett förfallet belopp, men säger att du kan betala med ett Amazon-presentkort. Ett annat scenario är att de är skyldiga dig en återbetalning, men att du först måste betala med ett Amazon-presentkort.

Det här är ett bedrägeri. Amazon-presentkort kan endast användas på Amazon och ska inte användas för att göra betalningar till andra företag eller privatpersoner.

Mer information om betalningsbedrägerier finns i Undvika betalningsbedrägerier.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.