Undvika betalningsbedrägerier

Skydda dig mot bedrägerier på internet genom att identifiera och undvika internetbedrägerier och nätfiskeförsök.

Be mottagaren om mer information om syftet med och säkerheten kring den begärda betalningen om du är osäker. Utför inte betalningen innan du är bekväm med transaktionen. För att undvika betalningsbedrägerier:

  • Gör inte affärer med en säljare som leder dig bort från Amazon. En legitim säljartransaktion på Amazon kommer aldrig att ske utanför Amazon. Mer information om bedrägerier med presentkort finns i Vanliga presentkortsbedrägerier.
  • Skicka inte pengar, varken i kontanter, banköverföring, PayPal eller på annat sätt, till en säljare som hävdar att Amazon eller Amazon Pay garanterar transaktionen, återbetalar dig om du inte är nöjd med köpet eller håller dina pengar i deposition.
  • Gör inte en betalning för att göra anspråk på lotteri- eller prisvinster, eller på ett löfte om att få en stor summa pengar.
  • Gör inte en betalning eftersom du är ”garanterad” ett kreditkort eller lån.
  • Svara inte på ett internet- eller telefonerbjudande om du inte är säker på att det är legitimt.
  • Gör inte en betalning till någon som du inte känner eller vars identitet du inte kan verifiera.
  • Svara inte på e-postmeddelanden där du uppmanas att ange kontoinformation, till exempel din kombination av e-postadress och lösenord. Amazon kommer aldrig att be dig om personlig information. Mer information finns i Om att identifiera huruvida ett e-postmeddelande kommer från Amazon.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.