Om A-to-z guarantee

Amazons A-to-z guarantee skyddar dig när du köper artiklar som säljs och levereras av en tredjepartssäljare. Vår garanti täcker både leverans i tid och artiklarnas skick. Om något av dessa inte är tillfredsställande kan du anmäla problemet till oss. Vårt team kommer därefter att avgöra om du är berättigad till återbetalning.

Samtliga följande krav måste uppfyllas för att du ska kunna åberopa A-to-z guarantee:

  1. Du har kontaktat tredjepartssäljaren via Ditt konto.
  2. Du har väntat två arbetsdagar på ett svar.
  3. Du åberopar A-to-z guarantee inom 90 dagar efter senaste möjliga beräknade leveransdatum.
  4. Minst ett av följande gäller:
    • Tredjepartssäljaren levererade inte artikeln senast två dagar efter det senaste beräknade leveransdatumet eller 30 dagar efter beställningsdatumet, beroende på vilket som infaller först.
    • Du fick produkten, men den var skadad, bristfällig eller motsvarade inte säljarens beskrivning. Reparation eller utbyte är inte möjligt, och säljaren har inte alls eller bara delvist återbetalat inköpspriset eller fraktkostnaderna i båda riktningarna. Säljaren lovade att skicka en ersättningsprodukt eller utfärda en kreditfaktura men ingen kreditfaktura utfärdades, kreditfakturan utfärdades men var felaktig eller så skickades inte ersättningsprodukten.
    • Vid en internationell retur anger säljaren varken en returadress i Sverige eller står för en förbetald returfraktsedel. Säljaren erbjuder inte heller full återbetalning utan att artikeln returneras.
    • Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader.
    • Du köpte en bristfri produkt från en kommersiell säljare och returnerade produkten till säljaren i enlighet med dess returpolicy, men du har inte fått någon återbetalning eller fått en återbetalning för ett felaktigt belopp. Du måste ha kontaktat säljaren inom den period som anges i policyn, och om möjligt måste du ha skickat returen under samma period. Om du inte hade säljarens returadress måste du skicka produkten inom 14 dagar från mottagandet av denna adress (datumet på poststämpeln).

Om du meddelar oss om ett problem med din beställning som inte anges här, bör du vara medveten om att vi inte kan garantera en återbetalning innan granskningen har slutförts.

Mer information om hur du kan begära återbetalning via Amazons A-to-z guarantee hittar du på hjälpsidan Begär återbetalning via A-to-z guarantee .

Observera:

  • Du kan begära en återbetalning via A-to-z guarantee inom 90 dagar efter senaste möjliga beräknade leveransdatum.
  • Följande omfattas inte av Amazons A-to-z guarantee: digitala varor, betalningar för tjänster, likvida medel som inte är kontanter.
  • Om du avbryter direktfaktureringen via ditt bank- eller kreditkortsföretag har du inte rätt till återbetalning via A-to-z guarantee.
  • A-to-z guarantee gäller endast beställningar från säljare på Amazon.se. För beställningar som görs på webbplatser från tredje part och som du har betalat för med Amazon Pay besöker du Amazon Pay-hjälpsidorna.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.