Returnera beställda artiklar

Du kan returnera många artiklar som säljs på Amazon. När du returnerar en artikel kan du se olika returalternativ beroende på säljaren, artikeln eller orsaken till returen.

Information om förlängda returer:

Artiklar som levereras av Amazon under julperioden, mellan den 1 november 2020 och den 31 december 2020, kan returneras till och med den 31 januari 2021. Artiklar som levereras efter den 31 december 2020 kan returneras upp till 30 dagar efter mottagandet, i enlighet med vår ordinarie returpolicy.

Behöver du returnera en artikel som skickats av Amazon? Gå till

För att returnera en artikel som du har beställt:

  1. Gå till Dina Beställningar för att visa dina senaste beställningar. Om du vill returnera en gåva går du till Returnera en gåva.
  2. Välj beställningen och välj Returnera eller ersätt artiklar.
  3. Markera artikeln som du vill returnera och välj ett alternativ på menyn Orsak till returen.
  4. Om du vill lägga till artiklar från flera olika beställningar i din retur väljer du Visa fler artiklar som ska returneras och upprepar föregående steg för varje objekt. Om inga andra artiklar är berättigade till en kombinerad retur visas inte knappen Visa fler artiklar att returnera.
  5. Välj hur du vill bearbeta din retur.

    Om tillämpligt väljer du att utfärda en återbetalning eller ersättningsprodukt.

    För artiklar som säljs från tredjepartssäljare kommer du att se alternativet Skicka returförfrågan. Tredjepartssäljaren granskar returförfrågningar innan de utfärdar en återbetalning eller ersättningsprodukt. Om du inte får något svar inom två arbetsdagar kan du skicka ett A-to-z guarantee-anspråk. Mer information finns i Om A-to-z guarantee.

  6. Välj önskad returmetod.
  7. Skriv ut din returetikett och returtillstånd.

    Om du inte har tillgång till en skrivare för att skriva ut returetiketten och dokumentationen för returöversikten kan du antingen be någon annan att skriva ut dem åt dig eller vänta tills du har tillgång till en skrivare. Vi skickar dokumenten till dig i din returbekräftelse via e-post.

  8. Lägg till din returetikett och paketera dina varor för retur. Paketera dina artiklar säkert och följ instruktionerna som skickades till dig när du begärde din retur från Returcentret.

Du kan se status för en retur eller återbetalning i Dina beställningar genom att välja Visa status för retur/återbetalning bredvid den aktuella beställningen.

Observera: Innan du returnerar artiklar där du har sparat personlig information, till exempel bärbara datorer, kameror eller andra elektroniska enheter, raderar du informationen helt.

Du kan inte lägga samman artiklar från olika beställningar i en retur för:

  • Beställningar som är momsbefriade
  • Gåvoreturer
  • Artiklar som säljs och skickas via en tredjepartssäljare

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.