Returer och återbetalningar på Marketplace

Särskilda villkor gäller för retur av artiklar som köpts på Amazon Marketplace. Om du behöver returnera en artikel som du köpt på Amazon Marketplace måste du returnera den direkt till tredjepartssäljaren.

Visa säljarens returpolicy innan du gör din beställning

Returpolicyer för kommersiella tredjepartssäljare måste åtminstone matcha Amazons returpolicy. Detta gäller inte Amazon.se:s returpolicy under julen med förlängd returrätt, som inte följs av alla tredjepartssäljare. Privata säljare behöver inte följa detta krav.

Leverans- och annan information om säljaren hittar du på tredjepartssäljarens detaljsida. Om du vill veta mer om en säljares returpolicy när du är på en sida med olika säljare som erbjuder en viss artikel till försäljning väljer du säljarens feedbackbetyg för att öppna en överblickssida med information om säljaren. Längst ned till höger visas en rubrik Retur- och återbetalningspolicy och en länk för mer information. Om säljarens namn inte visas på en produktinformationssida, men länkarna Ny och/eller Begagnad visas, väljer du en av dessa länkar för att öppna en sida med alla säljare.

Om din returupplevelse inte stämmer överens med returpolicyn som publicerats av tredjepartssäljaren kan du, under vissa villkor, lämna in en A-to-z guarantee för att inleda en utredning. Vår A-to-z guarantee skyddar dig också vid anspråk i de fall en kommersiell tredjepartssäljare inte har publicerat en egen returpolicy.

Visa en säljares returpolicy efter att du gjort din beställning

Om du redan har gjort en beställning för en artikel som säljs och skickas av en tredjepartssäljare kan du se säljarens returpolicy genom att besöka vårt Returcenter. Välj Returnera artiklar och välj en artikel som du vill returnera genom att välja returnera eller ersätt artikel till höger om artikelns namn. På nästa sida kan du se säljarens returpolicy via länken som visas bredvid säljarens namn. Om du inte ser denna länk betyder det att Amazons returpolicy gäller.

Internationell returpolicy

Om du beställer från en tredjepartssäljare som skickar sina artiklar från en plats utanför Sverige bör du vara medveten om att Amazons returpolicy kräver att internationella tredjepartssäljare antingen:

  • Anger en returadress inom Sverige,
  • Tillhandahåller en förbetald returetikett, eller
  • Erbjuder komplett återbetalning utan att begära att du returnerar artikeln.

Om en tredjepartssäljare inte följer denna policy för en beställning som du returnerade kan du, under vissa villkor, lämna in ett A-to-z guarantee-anspråk.

Hur man returnerar artiklar till en säljare

För att inleda en retur av en köpt artikel från en tredjepartssäljare, besök vårt Returcenter och välj Returnera artiklar. Följ instruktionerna och se till att du inkluderar all nödvändig information till säljaren. När säljaren svarar meddelas du via e-post.

För accepterade returförfrågningar får du en e-postetikett som du kan komma åt och skriva ut från vårt Returcenter. Alternativt har vissa säljare speciella processer och kan skicka ett e-postmeddelande med deras returadress och sändningsinstruktioner. Du kan visa säljarens svar på din förfrågan i Returcentret.

Tredjepartssäljare svarar vanligtvis på returförfrågningar inom 2 arbetsdagar. Om du inte får ett svar inom 2 arbetsdagar, kan du vara berättigad att skicka in ett anspråk under Amazons A-to-z guarantee.

Om du returnerar artiklar där du har sparat personlig information, till exempel bärbara datorer, kameror eller andra elektroniska enheter, måste du radera denna information helt innan du skickar tillbaka produkten till säljaren.

Leverans- och hanteringskostnader för att returnera artiklar till säljarens internationella returadress som är oönskade, skadade, defekta, eller som väsentligen skiljer sig från produktbeskrivningen, ska bäras av säljaren. Om en lokal returadress inte kan tillhandahållas kan säljaren ange en förbetald metod för returleverans eller återbetala returkostnaderna till den ursprungliga betalningsmetoden som användes för att köpa artiklarna.

För att säkerställa säker retur av artikeln, packa din artikel med försiktighet och använd en spårbar, leveranstjänst som kräver signering. Om beställningen innehåller värdefulla artiklar rekommenderar vi att du försäkrar din retur för värdet på produkten och använder en leveranstjänst som kräver signering.

Amazon strävar efter att upprätthålla en Marketplace som är rättvis för både köpare och säljare. Att vidta försiktighet vid retur minskar risken för skador under transporten och kan hjälpa säljaren att bearbeta returen. Att skicka returen via en spårbar leveransmetod skyddar dig om en säljare inte mottar artikeln. Om ett paket inte anländer kan vi initiera ett A-to-z guarantee-anspråk. Om du inte använder en spårbar metod för att returnera din artikel, och säljaren inte ger dig någon återbetalning, kanske inte garantin täcker ditt anspråk.

Observera: Att vägra leverans av ett paket innebär inte alltid ett spårbart returmedel. Detta kanske inte täcks av säljarens returpolicy eller under A-to-z guarantee. Du bör acceptera leverans av en artikel som du vill returnera och sedan begära en retur enligt ovan.

Din lagstadgade reklamationsrätt

Som konsument kan du reklamera felaktiga, skadade eller i övrigt defekta produkter inom 3 år från mottagandet. Om en produkt du har köpt på Amazon Marketplace visar sig vara felaktig skadad eller defekt vid levarans, måste säljaren under “rimlig tid” efter leveransen kostnadsfritt (inkluderar eventuella returkostnader) avhjälpa felet. Vad som menas med “rimlig tid” varierar beroende på typ av produkt. Notera att om du framställer ett reklamationsanspråk efter 6 månader från leverans är det generellt upp till dig som köpare att bevisa att defekten existerade redan vid leverans av produkten och att defekten inte är självorsakad.

Utöver din lagstadgade reklamationsrätt kan en tredjepartssäljare tillhandahålla frivilliga garantier för sina produkter. Notera att en sådan frivillig garanti inte ersätter din lagstadgade reklamationsrätt som säljaren ska tillhandahålla.

Om du vill hantera dina returförfrågningar går du till vårt Returcenter och väljer Hantera returer. Här kan du:

  • Kontrollera status på presentkort.
  • Skriva ut en returetikett om säljaren har godkänt returbegäran.
  • Visa dina e-postmeddelanden till och från säljaren.
  • Avbryta en returförfrågan.
  • Arkivera ett anspråk under A-to-z guarantee.

Återbetalningar

Om tredjepartssäljaren är kommersiell och du har rätt till återbetalning (genom din ångerrätt eller säljarens andra returpolicys), kommer säljaren att återbetala inköpspriset och frakt- och returkostnaderna enligt följande:

Observera: Denna tabell gäller endast beställningar från kommersiella säljare. Alla beställningar från privata säljare omfattas av respektive säljares returriktlinjer, vilka kan skilja sig från denna tabell.

Orsak Fraktkostnader Fraktkostnader för retur
Artikeln skadad, defekt eller stämde inte överens med säljarens beskrivning Ja Ja
Retur inom 14 dagar från mottagandet Ja (billigaste fraktmetoden) Nej
Retur efter 14 dagar men inom 30 dagar från mottagandet Nej Nej

Säljaren är inte skyldig att återbetala kostnader för gåvoförpackningar och andra tjänster om inte annat anges i säljarens returpolicy. Om du använder en personlig, förbetald returetikett och inte har rätt till återbetalning av returfraktkostnader, kan säljaren dra av returfraktkostnaderna från din återbetalning.

Säljaren behöver inte återbetala eller ersätta en beställning om du vägrar att returnera artikeln. Detta gäller om inget annat är överenskommet med säljaren.

Om du returnerar en artikel som ursprungligen skickades i en försändelse med flera artiklar, och du har rätt till återbetalning av fraktkostnaden, kommer säljaren att återbetala en fraktkostnad som står i proportion till fraktkostnaden för den artikel som returneras.

De lagstadgade reglerna om reklamation gäller om artikeln är defekt, till exempel skadad eller inte överensstämmer med beskrivningen. Detta gäller oavsett om säljaren är en privat eller kommersiell säljare.

När du köper en artikel från en säljare debiterar Amazon Marketplace den valda betalningsmetoden och skickar vidare betalningen, minus provision, till din säljare. För att du ska kunna säkra en återbetalning som motsvarar ditt ursprungliga inköpspris och eventuell fraktkostnad, måste säljaren begära återbetalning via Amazon Marketplace.

I de fall där en återbetalning är nödvändig, till exempel när säljaren har slut på artikeln i lager och inte kan skicka den, eller när du returnerar en artikel, är det säljarens ansvar att begära denna återbetalning. Vi förser säljare med instruktioner om hur återbetalningar skapas.

Säljare kan utfärda fullständiga eller partiella återbetalningar för en beställning som beskrivs på denna sida. Återbetalningar behandlas normalt av Amazon Marketplace inom 1 vecka efter säljarens begäran. Pengarna kommer att sättas in på ditt bank- eller kreditkortskonto och Amazon kommer att skicka dig en bekräftelse på återbetalningen via e-post.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.