Om betalning med månadsfaktura

Med betalningsmetoden månadsfaktura kan kunder betala för alla beställningar från en månad via banköverföring till mitten av månaden därpå.

Betalningsmetoden månadsfaktura är tillgänglig för privatkunder med en giltig faktureringsadress i Sverige. Den är inte tillgänglig för företagskunder.

Presentkort, digitala beställningar och prenumerationer kan för närvarande inte köpas med månadsfaktura. Därtill kan artiklar som har en leveranstid som är längre än sju dagar inte köpas med månadsfaktura.

Använda månadsfaktura

Du kan lägga till månadsfaktura som betalningsmetod antingen genom att besöka Betalningsalternativ på Ditt konto eller genom att välja månadsfaktura som betalningsmetod i kassan. Du ombes att ange följande obligatoriska uppgifter:

  • För- och efternamn, personnummer och faktureringsadress

Amazon kan dela personuppgifterna som du anger när du registrerar dig för betalning med månadsfaktura med tredje part för att bedöma om du är berättigad till denna betalningsmetod. Den tredje parten kan använda uppgifterna för att utföra en kreditbedömning av dig.

Observera: Din behörighet till betalning med månadsfaktura kommer att utvärderas och kommer inte att erbjudas i kassan om behörighetskraven inte uppfylls. Din betalning kan avvisas efter att din beställning gjorts om vi inte kan verifiera dina personuppgifter, du har en förfallen skuld för en tidigare månadsfaktura eller om du inte är berättigad till denna betalningsmetod. Om betalning med månadsfaktura avvisas efter din beställning meddelar Amazon dig via e-post så att du kan ändra betalningsmetod för din beställning.

Hantera och betala månadsfakturor

I början av varje månad får du en avisering via e-post eller ett sms om att din månadsfaktura har stängts. Betalning ska då ske inom 14 kalenderdagar via banköverföring. Det går inte att betala fakturan med saldot på ditt presentkort. Du hittar exakt förfallodatum och information om banköverföring på din månadsfaktura.

Du kan när som helst besöka sidan Mina fakturor för att se alla dina månadsfakturor, beställningar som ingår i fakturan, betalningsstatus (öppen, förfallen, delvis betald eller betald), förfallodatum, betalningsinstruktioner och fakturabelopp .

Observera:

Betalning

  • För att underlätta betalningen så mycket som möjligt använder vi samma betalningsreferens för alla dina månadsfakturor. Du kan därför spara den som en mall på ditt internetbankkonto.
  • Beställningsuppgifter, såsom betalningsmetod och leveransadress, kan inte ändras efter att beställningen har gjorts. Däremot kan du Avbryta din beställning och göra en ny så länge leveransprocessen för beställningen inte har börjat.
  • Om du vill lösa in ett presentkort eller en kampanjkod för din beställning anger du din kod i kassan innan du väljer månadsfaktura som betalningsmetod.
  • Som ny kund kan du bara få artiklar skickade till din faktureringsadress. Denna begränsning gäller endast inom de första 90 dagarna efter ditt första köp på Amazon.se.
  • Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig, för vilken en påminnelseavgift om 60 kr tillkommer.
  • En tredje part kan initiera inkasso mot eventuella förfallna fakturor. Vi kan överföra rätten att driva in förfallna fakturor till en tredje part som kommer att hantera denna process. Du kan bli skyldig eventuella avgifter som en tredje part kräver för inkasso.

Betala enskilda leveranser

  • Om du vill kan du betala enskilda leveranser när som helst innan månadsfakturan förfaller. Om du betalar ett belopp, dras det av från din aktuella månadsfaktura.
  • Observera att det kan ta upp till sju dagar innan din betalning reflekteras på din månadsfaktura.
  • Om din leverans inte har anlänt före månadsfakturans förfallodatum, kan du skjuta upp förfallodatumet för den enskilda leveransen och endast betala för mottagna leveranser som ingår i din månadsfaktura. Förfallodatumet skjuts upp med 14 dagar. När du har fått din leverans, ska du slutföra betalningen för det utestående beloppet på din månadsfaktura. Kontakta oss för hjälp.

Överbetalning

  • Om du överbetalar din månadsfaktura dras det överbetalade beloppet av från andra utestående månadsfakturor. Om ingen månadsfaktura har ett utestående saldo, gör Amazon återbetalningen till ditt bankkonto. Kontakta oss för att förse oss med dina bankuppgifter så att vi kan genomföra återbetalningen.

Returer och avbrutna beställningar

  • Om du returnerar artiklar eller avbryter beställningar, drar Amazon av beloppet från månadsfakturan med det ursprungliga köpet inom sju dagar. Om månadsfakturan inte har ett utestående saldo dras beloppet av från den aktuella månadsfakturan. Om inte heller denna månadsfaktura har ett utestående saldo, gör Amazon återbetalningen till ditt bankkonto Kontakta oss för att förse oss med dina bankuppgifter så att vi kan genomföra återbetalningen.
  • Om du har returnerat eller avbrutit en leverans som ännu inte har reflekterats på din månadsfaktura vid förfallodatumet, kan du kontakta oss för att att pausa förfallodatumet för den returnerade eller avbruta leveransen. Kontakta oss för hjälp.

Var den här informationen hjälpsam?

Tack för din feedback.

Välj det som bäst beskriver informationen:

Tack! Även om vi inte kan svara direkt på din feedback använder vi den här informationen för att förbättra vår onlinehjälp.