Välj dina inställningar för cookies

Vi använder cookies och liknande verktyg som är nödvändiga för att du ska kunna göra inköp, för att förbättra dina shoppingupplevelser och för att tillhandahålla våra tjänster, enligt vad som beskrivs i vårt cookiemeddelande. Vi använder också dessa cookies för att förstå hur kunder använder våra tjänster (till exempel genom att mäta webbplatsbesök) så att vi kan göra förbättringar.

Om du samtycker, använder vi även cookies för att komplettera din shoppingupplevelse i Amazon stores enligt beskrivningen i vårt cookiemeddelande. Detta omfattar användning av första- och tredjepartscookies som lagrar eller får tillgång till standardinformation om enheten, till exempel en unik identifierare. Tredje parter använder cookies för att visa och mäta anpassad annonsering, generera målgruppsinsikter samt utveckla och förbättra produkter. Klicka på ”Anpassa cookies” om du vill neka dessa cookies, göra mer detaljerade val eller få mer information. Du kan ändra dina val när som helst genom att gå till cookieinställningarna, enligt beskrivningen i cookiemeddelandet. Om du vill veta mer om hur och för vilka ändamål Amazon använder personuppgifter (t.ex. orderhistorik i Amazon Store) kan du gå till vår sekretesspolicy.

Anpassa cookies

Vanliga bedrägerier med presentkort

Medvetenhet hos våra kunder

Vi vill försäkra oss om att du känner till vanliga bedrägerier som till exempel kan omfatta att någon ber om att få betalt med presentkort från Amazon.se eller presentkortsvarumärken som säljs på Amazon. Även om bedrägeriernas tillvägagångssätt varierar, följer bedragarna i allmänhet ett gemensamt mönster: de kontaktar offret via telefon, e-post, sociala medier eller på nätet. De skapar en känsla av att det är bråttom (till exempel genom att erbjuda ett extra bra pris eller hänvisa till personliga svårigheter eller en nödsituation). De ber om betalning via presentkort och de instruerar offret att köpa presentkort på nätet eller i en närliggande butik. Bedragaren instruerar därefter offret, eller kräver, att denne ska uppge anspråkskoden på presentkortet via telefon, sms eller e-post – och försvinner sedan. Följande är viktigt att komma ihåg för att undvika den här typen av bedrägerier:

  • Ingen laglig försäljning eller transaktion kräver att du betalar med presentkort specifikt.
  • Använd aldrig Amazon.se Presentkort för att betala för något utanför Amazon eller dess närstående företag och använd aldrig andra återförsäljares eller varumärkens presentkort utanför det avsedda varumärket. Amazon.se Presentkort kan ENDAST användas på Amazon.se efter att du har löst in dem på ditt eget Amazon-konto och ska inte användas för att göra betalningar till andra företag eller privatpersoner. På samma sätt ska andra återförsäljares och varumärkens presentkort endast användas på deras respektive platser. Presentkort med ett kortnätverksmärke (som Visa, MasterCard, American Express och Discover) kan användas hos handlare som tar emot dessa kortmärken, men ska inte ges direkt till en privatperson för betalning.
  • Lämna INTE ut några presentkortsuppgifter (som anspråkskoden) till någon som du inte känner eller litar på – och vidta alltid åtgärder för att verifiera identiteten på någon som ber dig att lämna ut presentkortsuppgifter. Om du lämnar över ett presentkorts anspråkskod till en bedragare, har pengarna sannolikt redan spenderas innan du hinner kontakta polisen eller Amazon.

Rapportera bedrägerier

  • Kontakta den polismyndighet som hanterar bedrägerianmälningar. Gå till https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/ eller ring 114 14 för att göra en anmälan.

  • Om du tror att du har fallit offer för eller blivit utsatt för ett bedrägeri kan du kontakta oss för vidare kontakt med en medlem i vårt Customer Protection Review-team. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt måste du logga in på ditt Amazon-konto, eller registrera dig för ett Amazon-konto om du inte redan har ett.

Vanliga bedrägerier som kan involvera presentkort eller andra varumärkespresentkort som säljs av Amazon

Bedrägerier som involverar covid-19 Du får ett e-postmeddelande eller SMS från din chef, lärare eller en ledare i en organisation som du ingår i, som är oväntat eller som du inte har bett om. Personen ber dig köpa Amazon-presentkort och skicka korten eller anspråkskoderna till en viss person för att hjälpa till med covid-19-behandlingar eller -insatser. I det här fallet rekommenderar vi att du omedelbart försöker kontakta den person som ber om presentkorten direkt via ett telefonnummer eller en e-postadress som du vet tillhör personen. Var alltid misstänksam när någon kontaktar dig och kräver pengar snabbt.

Bedrägerier som involverar ett personligt identifieringsnummer eller identitetsstöld Du får ett oväntat telefonsamtal eller ett e-postmeddelande som du inte har bett om, som beskriver ett problem med ditt personliga identifieringsnummer, ditt konto eller dina förmåner. Om inte problemet blir löst omedelbart riskerar du att bli gripen av polisen eller att bli föremål för någon annan rättslig åtgärd. Eller så säger bedragaren att du måste göra en betalning för att få hjälp med ett bedrägeri där din identitet har blivit stulen, men det här är ett bedrägeri. Om du får ett samtal från någon som påstår sig vara från en myndighet och de vill att du ska betala en bot eller en avgift med presentkort, förbetalda betalkort, banköverföring, kontanter eller internetvaluta, är det ett bedrägeri.

Bedrägerier som involverar ett jobberbjudande Du får ett oväntat telefonsamtal av en person som föreslår att du ska söka jobb på Amazon där du kan arbeta hemifrån. Du kan få veta att du kan bestämma dina egna arbetstider och tjäna tusentals dollar i månaden. Därefter informerar bedragaren dig om att du har fått ett jobberbjudande och kan begära att du betalar en startavgift eller köper ett startpaket med Amazon.se Presentkort. Vi rekommenderar att du ignorerar anställningserbjudanden från säljare från okända företag som kontaktar dig via e-post eller på webbplatser som påstår sig vara anslutna till Amazon. Alla jobbtillfällen på Amazon publiceras på https://www.amazon.jobs/en/location/stockholm-sweden och vi kräver aldrig att du köper utrustning eller betalar några startavgifter.

Bedrägerier som involverar falska annonser på nätet Du stöter på en vara som marknadsförs på nätet som konsert- eller evenemangsbiljetter, ett fordon, ett husdjur eller en hyresfastighet och uppmanas att betala med Amazon.se Presentkort eller andra varumärkespresentkort som säljs på Amazon och ange anspråkskoderna via e-post eller telefon. Varan är ofta prissatt långt under marknadsvärdet och säljaren kanske påstår att hon eller han behöver sälja varan snabbt på grund av en brådskande livshändelse som en flytt, skilsmässa eller ett dödsfall i familjen. Bedragaren kan också hävda att du kommer att få varan efter att du har betalat dem och till och med skicka ett falskt kvitto. Anmärkning: En laglig transaktion med en Amazon.se-säljare kan endast slutföras via vår kassa och aldrig utanför Amazon.se . Var alltid misstänksam om någon kontaktar dig och kräver pengar snabbt. Ingen legitim säljare skulle kräva att du betalar för varan med presentkort. Amazon.se Presentkort ska aldrig användas för att betala för varor och tjänster som köps utanför Amazon.se.

Bedrägerier som involverar din chef Du får ett e-postmeddelande eller SMS från din chef eller en ledare i en organisation som du ingår i, som är oväntat eller som du inte har bett om, i vilket du uppmanas att köpa Amazon.se Presentkort och skicka korten eller koderna till personen i fråga. Vanligtvis kommer meddelandet att säga att presentkorten kommer att användas för något ändamål inom företaget (t.ex. incitament för anställda, uppskattning för kunder, välgörenhetsdonationer). Bedragaren kan hävda att han eller hon är bortrest, sitter i ett viktigt samtal eller på annat sätt är upptagen och det är därför de behöver dig för att göra köpet åt dem. Vi föreslår att du omedelbart försöker kontakta din chef eller ledarna för din organisation direkt med hjälp av ett telefonnummer/en e-postadress som du vet tillhör dem. Var alltid misstänksam när någon kontaktar dig och kräver pengar snabbt.

Oombedda telefonsamtal som påstår sig vara från Amazon Bedragarna använder falska samtals-ID:n för att lura dig att tro att de är någon man kan lita på. Tilltaget kallas ”samtals-ID-begrägeri” och bedragare kan fejka vilket telefonnummer som helst. Du kan få ett oombett samtal från någon som anger att de ringer från Amazons kundtjänst. Den som ringer kan säga att ditt konto har spärrats och att du måste köpa ett Amazon.se Presentkort eller ett annat varumärkespresentkort och ange koden över telefon för att öppna kontot igen. Andra saker som personen kan be om är ditt Amazon-lösenord eller ett fullständigt kreditkorts- eller bankkontonummer. Amazon kommer aldrig att ringa dig och be dig att köpa presentkort för att ditt konto ska kunna låsas upp eller be dig uppge känsliga personuppgifter, som ditt personliga identifieringsnummer, skatteregistreringsnummer, bankkontonummer, kreditkortsinformation eller Amazon-kontorelaterad information, som din mors flicknamn eller ditt lösenord.

Bedrägerier som involverar familjemedlemmar i en nödsituation Du får ett oväntat telefonsamtal eller ett oombett e-postmeddelande från en person som påstår sig vara advokat, person från brottsbekämpande myndighet, sjukhusanställd eller annan representant för en familjemedlem i nöd som behöver ekonomisk hjälp snabbt. Vissa som ringer kan till och med försöka utge sig för att vara din familjemedlem eller vän. Du kan bli ombedd att köpa Amazon Presentkort eller ett annat varumärkespresentkort som säljs på Amazon för att lösa situationen.

Vi föreslår att du omedelbart kontaktar din familjemedlem direkt med hjälp av ett telefonnummer som du vet tillhör honom eller henne eller kontaktar en annan släkting som kan hjälpa dig. Var alltid misstänksam när någon kontaktar dig och kräver pengar snabbt.

Bedrägerier som involverar påstådda obetalda skulder eller skatter Du får ett oväntat telefonsamtal eller ett e-postmeddelande som du inte har bett om där du ombes att göra en inbetalning för att täcka skatter, böter, hushållsräkningar eller andra oväntade avgifter. Bedragaren kan påstå att du är skyldig ett belopp som har förfallet till betalning på grund av att din skatt har beräknats fel. Eller så kan bedragaren hävda att du har en skatteåterbäring eller skatterabatt du kan begära, men att du först måste göra en betalning för administrativa avgifter med ett presentkort. Om du får ett samtal från någon som påstår sig vara från skattemyndigheten som ber om pengar, ska du aldrig lämna ut några personuppgifter.

Bedrägerier som involverar e-post eller SMS Om du får ett e-postmeddelande eller ett SMS där det står att du har fått ett Amazon-presentkort måste du verifiera att det kommer från Amazon. Kunder kan skicka presentkort via SMS. Ett SMS-presentkort från Amazon kommer alltid från det här numret: 455-72.